Skip to content

אם אין וודקה, שיישתו וויסקי. יהיה דיסקו

25 בפברואר 2010

up.jpg

אין דרך נפלאה יותר לפתוח בלוג מאשר להכריז כבר עכשיו על פינה חדשה שכנראה תלווה אותנו ואפילו (!) תנסה להיות פינה שבועית.
והפעם – פינת "החלטות של המחוקקים שאין להן ערך אלא בלבד ערך פוליטי" (או: מי שאמר שהכנסת היא משעממת ולא משעשעת, טועה ובגדול).
כמעט כל שבוע אני נתקל בידיעה כזו או אחרת המבשרת על הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת, או שמא אומר רחמנא ליצלן, חוק שכבר עבר קריאה ראשונה/שניה/שלישית/נמכר. אני חושב שהכל התחיל עם החוק האהוב על רוני, שנאכף בחומרה על ידי רשויות החוק, ואוסר על עישון במקומות סגורים, או שאולי בעצם רק אז התחלתי לשים לב לזה. בכל מקרה, כבר הרבה זמן מרגיש לי שהכנסת משחקת מעין משחק עם התקשורת – אחת (התקשורת) מתלוננת על תופעה או חולי חברתי, והשנייה (הכנסת) מיד מגיבה בהצעת חוק כדי לומר "תראו איזה יופי, אנחנו מקשיבים למה שמעניין את העם.
מספר ילדים אנסו ילדים אחרים? בואו נאסור על מכירת קונדומים לילדים – אולי ככה הם יפחדו מהאיידס ויחשבו פעמיים לפני שיאנסו" – או משהו כזה.
זה נשמע משעשע, אבל זה כבר מעבר לאנקדוטה סאטירית. זה אפילו עצוב ברמה מסוימת, אם חושבים על כך שזו המציאות. אז הפעם החוק שהביא לי את הסעיף הוא החוק שלפיו החל מהשבוע הבא, על פי עיתון הארץ "מחירי האלכוהול יעלו ביותר מ-10 אחוזים".
דרמטי? מממממששששש לא.

לא בת 16, אבל אוהבת אלכוהול
לא בת 16, אבל אוהבת אלכוהול

העלאת מחירי האלכוהול היא חלק מרפורמה כללית במיסוי אלכוהול, כאשר המטרה העיקרית היא הורדת צריכת האלכוהול בקרב צעירים. הרי בני נוער שותים אלכוהול רק בגלל המחיר הזול שלו, ולא בגלל שהם נהנים לדפוק את הראש. ובני אדם שלווים ורגועים שמעולם לא הרביצו (ולמשוך בצמות לילדה הכי יפה בגן לא נחשב להרביץ), נהיים מחסלים של העולם התחתון רק כי שתו יותר מדי. לחינוך, לתרבות, לחברה אין שום קשר לנושא. להבין מה גורם לבני נוער לשתות עד איבוד הכרה זה מסובך מדי, אז אם הם יצטרכו להוציא יותר על וודקה, הם יחזרו לשתות קולה. נכון הגיוני? מה זה משנה שבדרך הרבה מאוד אנשים, מעל גיל 18, יצטרכו להוציא יותר כסף כל פעם שהם רוצים לצאת מהבית וקצת להירגע? ואתם יודעים מה, אם באמת העלאת מחירי האלכוהול הייתה תורמת במשהו לכך שבני נוער ישתה פחות או להורדת רמת האלימות, הייתי מוכנה בשמחה לשלם עוד כמה שקלים על הצ'ייסרים שלי. אבל על מי הח"כים היקרים שלנו חושבים שהם עובדים?

לא שאני מתלונן על החוק, חלילה. אני גם ככה אף פעם לא הייתי צרכן גדול של וודקה זולה. אני איש של וויסקי איכותי. תנו לי ג'ק או שיבאס, ואני שלכם. על פי החוק שאישרו הח"כים הנחמדים שלנו, המס עליהם, וכתוצאה מכך גם המחיר שלהם, הולך לרדת – אז מי אני שאתלונן עליו?
מה שמרגיז אותי בנושא, היא העובדה שהתקשורת משחקת בדיוק את אותו המשחק של הכנסת. כבר יצאתם בכותרות ענק על אלימות של בני נוער, דיווחתם בהרחבה על עוד קטטה שהסתיימה בנס – אז מה פתאום אתם מתחילים להולל את החוק הקיקיוני הזה עם כותרות מפרגנות? מחירי האלכוהול באמת יעלו ביותר מ-10 אחוזים בשבוע הבא, אבל אם נכנס ונחפור בכיס – נגלה שעל וודקה זולה שעלותה כיום כ-70 ש"ח נצטרך להוסיף בסך הכל עוד 10 שקלים בערך… מי ש
באמת חושב שזה מה שימנע מבני נוער לקנות וודקה – שיצא עכשיו. לא, באמת. שיצא.

למה שלא נשתה איזו בירה?
בתמונה: נער שלא שמע על הרפורמה

ואם אתם כבר יוצאים, תביאו איזה ואן גוך דאבל אספרסו. כי אם כבר וודקה, אז שתהיה של סופיסטו-כוסיות.
בברכת 'אם שותים לא נוהגים', כי לעשות תאונה ואולי להרוג מישהו זה דבר אחד, אבל לעבור בדיקת אלכוהול של משטרת ישראל אני לא מאחלת לאף אחד. א
ולי לכמה ח"כים.


2 תגובות leave one →
  1. נדב permalink
    26 בפברואר 2010 16:30

    בהצלחה רבה עם הבלוג!

    אני לא מבין למה אתם מפקפקים בזה שזה יעבוד. אלה כללים בסיסיים של הכלכלה – מעלים את המחיר של מוצר, פחות אנשים קונים אותו. נדמה לי שלאלכוהול יש ביקוש פחות קשיח מלסיגריות, ולכן אין סיבה שזה לא יעבוד ככה.

    האם העובדה שהנער השיכור המצוי ישתה רק 4 שוטים של וודקה במקום 5 תשנה משהו? אולי כן ואולי לא. אבל אני מניח שהרפורמה בהחלט תקטין במידה כלשהי את צריכת האלכוהול הזול.

Trackbacks

  1. מחר יהיה פוסט פסימי « משתעלים בשקט

להשאיר תגובה

